یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ساعت ۲۰:۴۷

چهار وظیفه مسلّم ما نسبت به رسول خدا

میلاد پیامبراکرم و امام صادق - 22 مهر 1401: طبق آیه 157 سوره اعراف ما چهار وظیفه در قبال رسول خدا داریم: به او ایمان بیاوریم؛ او را تعظیم و تکریم کنیم؛ او را نصرت و یاری دهیم؛ و از قرآن تبعیت کنیم. تکلیف ما نسبت به رسول خدا مشخص است. دین اسلام باید در عالم فراگیر شود. این وظیفه ماست پیغمبراکرم را در این راه یاری کنیم.

مراسم سالروز میلاد پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) جمعه 22 مهر 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) قم برگزار شد.

خداوند پیغمبراکرم را با دینش معرفی می کند

ولادت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله یک ولادت بی نظیر در عالم است. با هیچ یک از ولادت انبیاء گذشته قابل مقایسه نیست. اتفاقات عجیبی در ولادت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله افتاد. ولادت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله با خلقت ایشان متفاوت است. خدای متعال فرمود من تو را برای خودم آفریدم. خدای متعال در تمام عالم و هستی تنها بود؛ نور پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را برای خودش خلق کرد. این خیلی نویدبخش و الهامبخش و قابل توجه است. أَوَّلُ مَا خَلَقَ اَللَّهُ نُورِي. خدای متعال اول نور پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را آفرید. سپس از نور ایشان نور سایر انبیاء را آفرید. خدای متعال از انوار انیباء درخواست می کنند که دریافتشان از خدا را بیان کنند. نور پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله بهترین و کاملترین پاسخ و وصف را داشتند.

خدای متعال در قرآن پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را با دینش معرفی می کند: كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ(آل عمران 110). رهبرانقلاب امروز گفتند قله مسائل مربوط به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله جریان بعثت است. یعنی همان مأموریت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله که در قرآن بیان شده. نگاه رهبرانقلاب در اکثر مسائل یک نگاه کاملا قرآنی است.

قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا(اعراف 158). خداوند می فرماید خودت را با من معرفی کن. با مأموریتی که من به تو محول کرده ام. تو فرستاده و رسول من هستی. الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ(اعراف 158). خدایی که حکمران آسمانها و زمین است. لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ(اعراف 54). هم عالم را آفریده، و هم مدیریت عالم با اوست. حضرت امام وقتی انقلاب کرد، از خودش حرفی نزد؛ فرمود ما انقلابی انجام دادیم که می خواهیم شبیه انقلاب رسول الله صلی الله علیه و آله باشد. رسول خدا صلی الله علیه و آله هم از خودش حرکتی انجام نداد. إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ(فتح 10).

 

در فضای مجازی از فرزندان ما برای دشمن سرباز درست می کنند!

دختربچه های ما را فریب دادند. برخی شان از سر لجبازی با بعضی شرایط و یا افراد، با احکام اسلام مقابله می کنند. حجاب خود را بر می دارند، از سر لجبازی با برخی شرایط و امور. یکی از دلایلش این است که ما پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را خوب به مردم معرفی نکردیم. ما چگونه رسول الله  صلی الله علیه و آلهرا می شناسیم؟ وقتی قرآن را می بینیم، علت تعظیم و تکریم و یاری رسول خدا صلی الله علیه و آله را اینگونه بیان می کند: بگو تو رسول من هستی، که من حکمران زمین و آسمانها هستم. لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ. اگر می گویم از من تبعیت کنید، چون روزی شما دست من است. فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ. پس به من و رسولم که به خدا و آیات خدا ایمان دارد ایمان بیاورید. وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ(اعراف 158).

در آیه قبل خداوند می فرماید: الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله مردم را امر به معروف و نهی از منکر می کند. برخی رسول الله صلی الله علیه و آله را فقط با إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ می شناسند. رسول اللهی را می پسندند که سراسر رحمت و مهربانی باشد، و خطری برای دیگران نداشته باشد! اینکه پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله برای مکارم اخلاق مبعوث شدند درست است، اما مکارم اخلاق یکی از ویژگیهای پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله است. بعثتُ مرغمه و مرحمه. بُعِثْتُ بالجهادِ وَلمْ أبْعَثْ بالزِّرَاع. بُعِثتُ لرَفعِ قَومٍ و وَضعِ آخَرينَ. اینها هم ویژگیهای رسول خداست.

وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ(اعراف 157). پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله آمده تا غل و زنجیر را از دست مردم باز کند. همه وابستگی های آنها را از بین ببرد. آنها را اسارت و بردگی قدرت ها آزاد کند. در دولت قبل چقدر جنجال کردند در برابر محدود کردن اینستاگرام و برنامه های خارجی. رهبرانقلاب در دولت نهم و دهم گفتند در فضای مجازی از فرزندان ما برای دشمن سرباز درست می کنند! در این فتنه این حرف مشخص شد. فضای مجازی جوانان ما را گرفتار و اسیر خود کرده. مدل زندگی ها را عوض کرده. حتی سرنوشت بشر را می خواهند بدینوسیله تعیین کنند.

چطور گمان کرده اند با سازماندهی چند هزار نفر می توانند کشور را بگیرند؟ کشوری که جوانانی دارد که برای جنگیدن در خارج از مرز میلیونی داوطلب شدند. چند عمامه به سر بی بصیرت جاهل مغرض هم به میدان آمدند. برخی از کسانیکه در این فتنه موضع به نفع فتنه گران گرفتند، اصلا مورد توجه نبودند. اینها کی الفبای سیاست را مرور کرده بودند که حال وسط میدان آمده اند؟ بعضی که روسری ها را برمیدارند، واقعا امید دارند که اگر بی حجاب در خیابان بچرخند، واقعا شرایط عوض شود. گمان می کنند اسلام یک شَبَه و خیال و فکر و موج است. يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ. اسلام این غل و زنجیرهای فکری و ذهنی و دلی را برمیدارد.

 

ولادت پیغمبراکرم قدرتهای مادی و معنوی را تهدید کرد

نظام مدیریت اسلام می گوید علم مدیریت را به شخص مدیر بده، بعد باید او را تربیت کنی. اگر فردی قبل از تربیت به مدیریت برسد، کار را خراب می کند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله معصوم است، اما چهل سال باید تربیت شود برای مدیریت جامعه: إنّ اللّه َ عزّ و جلّ أدّبَ نبيَّه فأحسنَ أدبَهُ، فلَمّا أكمَلَ لَهُ الأدبَ قالَ «و إنّكَ لَعلَى خُلُقٍ عظيمٍ»، ثمّ فَوّضَ إليهِ أمرَ الدِّينِ و الاُمّة لِيَسُوسَ عِبادَهُ. اصلاح طلبان خبیث می گویند دین اسلام به درد مدیریت جامعه نمی خورد؟! پس این چهل سال تربیت رسول خدا صلی الله علیه و آله برای مدیریت جامعه چیست؟ دشمن برای مکتبش وقت می گذارد. بوش پدر و پسر تصمیم گرفتند ارزشهای آمریکایی در جهان نهادینه شود. امروز طلاب قم جمع می شوند، استادشان برایشان صحبت می کند و می گوید نظام ارزشی اصلا معنا ندارد!

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله که به دنیا آمد، کنگره طاق کسری فرو ریخت. هنوز چهل سال به بعثت مانده. آتشکده فارس پس از هزار سال خاموش شد. دریاچه ساوه خشک شد. بت ها به زمین افتادند و شکستند. پادشاهان از تختشان سرنگون شدند. ولادت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله تمام قدرتهای مادی و معنوی را تهدید کرد. رسول الله صلی الله علیه و آله را با هیچ امام و پیغمبری نمی توان مقایسه کرد.

فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ(اعراف 157). کسانیکه ایمان آوردند، پیش از هر امری، باید پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را تعظیم و تکریم کنند. بعد از این فتنه، بیش از هر چیزی شکسته شدن حرمت احکام دین و حجاب باید فریاد شود. امروز حجاب است، فردا احکام دیگر. تبیین وظیفه همه علماست. سکوت معنا ندارد. سکوت، کم فروشی است: وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ. برخی از آقایان را مردم فقط در دسته عزاداری می بینند. در فتنه ها و اتفاقات روز، چه کسی باید حرف بزند و تبیین کند؟

رهبرانقلاب امروز گفتند همه ابعاد زندگی رسول الله صلی الله علیه و آله برمیگردد به بعثت و مأموریت ایشان. آنجا که رسول خدا صلی الله علیه و آله را رحماء بینهم می بینید، به بعثت و مأموریت او ارتباط مستقیم دارد. آنجا که رسول الله صلی الله علیه و آله را اشداء علی الکفار می بینید، به بعثت و مأموریت او ارتباط مستقیم دارد.

 

چهار وظیفه مردم نسبت به رسول الله

عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ. امت اسلام در قبال این نعمت که خدا به آنها داده، او را تعظیم و تکریم کنند. ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ(تکاثر 8). قیامت در قبال رسول الله صلی الله علیه و آله از ما سوال خواهد شد. عَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ عَلَيْهِمْ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ. ما چهار وظیفه در قبال رسول الله صلی الله علیه و آله داریم. اول اینکه به او ایمان بیاوریم. دوم اینکه او را تعظیم و تکریم کنیم. احکام دین باید مورد تکریم و تعظیم و اطاعت مردم باشد. سومین وظیفه ما این است که رسول الله صلی الله علیه و آله را نصرت کنیم. هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‌ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ(توبه 33). دین پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله باید در عالم فراگیر شود. این وظیفه ماست پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را در این راه یاری کنیم. امام صادق علیه السلام فرمود یکی از دلایلی که خداوند دستور می دهد: اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ(توبه 119) این است که ما ائمه پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را یاری می کنیم، و مومنین باید با ما همراه باشند در راه نصرت رسول خدا صلی الله علیه و آله. لیخرج الناس من عبادة العبید الی عبادت اللَّه و من ولایت العبید الی ولایت اللَّه. اسلام آمده تا مردم از ولایت و عبادت طاغوت خارج شوند و به ولایت خدا درآیند.

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ(آل عمران 112-110). دین اسلام یک حبل الله دارد، یعنی رسول خدا صلی الله علیه و آله؛ یک حبل الناس دارد. در دین اسلام مردم و مومنین خیلی مهم هستند.

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله در سال آخر عمر شریفشان سه توصیه داشتند، که توصیه سومشان نسبت به جماعت مسلمین است. این نیست که امام جامعه به مبارزه با کفر و اجرای احکام اسلامی برخیزد، و مردم نقشی در این مبارزه نداشته باشند. امام حسین علیه السلام در کربلا فدا شود، و مردم تماشا کنند. لذاست که در زیارت عاشورا امت اسلام نفرین می شوند: لعن الله امه قتلتکم فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ.  هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ(انفال 62). خداوند هم خودش پیغمبرش را یاری کرد، و هم بواسطه مومنین. وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ. وظیفه مردم است. باید در میدان مبارزه پیغمبرشان را یاری کنند.

 

کربلا، عمل به یک حرف پیغمبراکرم بود

وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ(اعراف 157). وظیفه چهارم امت اسلام تبعیت از قرآن است. اگر قرآن اجازه داد شما مقابل مستکبر کرنش کنید، این کار را انجام دهید. قرآن اجازه بردگی ما در برابر کفر نمی دهد. این نسل، نسل بردگی کفر نیست. تکلیف ما نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله مشخص است. قرآن و روایات ما انقدر محکمات دارد، که حجت بر همه تمام است. چرا امام حسین علیه السلام کربلا با آن عظمت را عمل به یک دستور پیغمبراکرم علیه السلام معرفی کرد؟ أَیُّهَا النّاسُ؛ إِنَّ رَسُولَ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) قالَ: «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ. کربلا عمل به یک حرف رسول خدا صلی الله علیه و آله بود.

بی جهت نیست دشمن انقدر از اسلام می ترسد. مسئله حجاب نیست؛ از دین ما می ترسند. مسئله احکام اسلام است. مسئله این است که اسلام چیزی است که این پیغمبر با عظمت خودش را فدای این اسلام کرد. از این اسلام نباید ترسید؟ حسین بن علی علیهماالسلام که جای خود، پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فدایی این اسلام شد. فاطمه زهرا سلام الله علیها باید برای این اسلام هزینه شود. امیرالمومنین علیه السلام باید از حقش بگذرد، برای اینکه اسلام باقی بماند. از این اسلام باید ترسید. از تمام احکام و حدود این اسلام باید ترسید. به این بیچاره ها حق بدهید دستپاچه شوند؛ سراغ بچه های ما بروند. بزرگترها را سال 88 فریب دادند؛ با یک سخنرانی رهبرانقلاب نقشه شان نقش بر آب شد.

بچه های ما را دو سال به بهانه کرونا غرق در فضای مجازی کردند. دانشگاهها تعطیل بود، بسیج دانشجویی چرا فعالیتهایش را تعطیل کرد؟ مدارس را تعطیل کردیم. ارتباطمان را با دانش آموزان قطع کردیم، و آنها را به دست فضای مجازی سپردیم. این سیلی که در این فتنه خوردیم را مسئولین فضای تربیتی در دولت قبل به ما زدند. کسانیکه اسلام و احکام اسلام و فرامین ولایت را شوخی گرفتند، دشمنی با اسلام را شوخی گرفتند، همه در این فتنه و خون های بناحق ریخته شریکند. شوخی ندارد.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ. با دشمن ارتباط نزدیک برقرار نکنید. آنها از هیچ ضربه زدنی به شما دریغ نمی کنند. شما رسول الله صلی الله علیه و آله را دارید که عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم است. هرچه شما را آزار دهد، او را هم آزار می دهد. برای او سخت است که ببیند شما رنج می برید. رهبرانقلاب گفتند جبهه مقابل برعکس این است: وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ. آنها دوست دارند شما رنج ببرید. سران فتنه سبز بخاطر انتقام از مردم در 9 دی سال 88، پیشنهاد تحریم های همه جانبه را به آمریکایی ها دادند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است